Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Specialklasserne

Generelt om specialklasserne

Specialklasserækkerne ved Søren Kanne-skole er en af Norddjurs kommunes to specialklasserækker for børn i alderen 0.-9. klasse. 
Tilbuddet er for normalt begavede elever og elever med nedsatte kognitive funktioner. Elevernes vanskeligheder kan omfatte faglige vanskeligheder og bl.a. diagnoser som ADHD, socialt kognitive vanskeligheder og diagnoser indenfor autismespektret. 


Specialklasserækken kan tilbyde en skoledag med fast struktur, tydelighed og forudsigelighed i små klasser med op til 5-8 elever, hvor der stort set altid er to voksne en lærer og en pædagog tilstede. 

Vi arbejder ud fra en anerkendende tilgang, hvor alle inkluderes i fællesskabet, der tages udgangspunkt i den enkeltes styrker, behov, dagsform og lignende. Alle elever er en del af noget, altså fællesskabet.

Specialklasserækken har fokus på undervisning både i de faglige fag, og der leves op til ”Fælles Mål” og ikke mindst undervisning på det sociale område og børnenes trivsel med udgangspunkt i det enkelte barn. Der kan laves særligt tilrettelagt inklusionsforløb for børn fra specialklasserækken i almen skolen.  
Der arbejdes altid med trivsel, dannelse og livsduelighed, og vores formål er at inkludere eller sluse flest mulig elever tilbage til almenskolen.

Fra skoleåret 20/21 vil specialklasserækken bestå af syv klasser i indskolingen og mellemtrinnet, beliggende på Vestre Skole. Specialklasserækken har også sin egen SFO beliggende på Vestre Skole og er for tilmeldte børn.
Udskolingen vil bestå af fem klasser beliggende på Søndre.

Specialklasserækken bruger endvidere faglokalerne såsom sløjd, bibliotek, hal, sal osv., ligesom de deltager i fælles arrangementer i almen skole i det omfang det kan lade sig gøre

Specialklasserækken har ikke indflydelse på visitationerne. Eleverne visiteres til tilbuddet via et centralt visitationsudvalg.


Lærerne

Lærernes hovedansvar er at undervise i alle udbudte fag og efter ”Fælles mål”. 
Lærerne opstiller mål og delmål, der tager udgangspunkt i ”Fælles mål”, disse tilpasses og justeres til den enkelte elevs styrker, behov og kognitive evne. 
På alle årgange arbejdes der hen mod Folkeskolens afgangsprøve efter 9. klassetrin. 

I udskolingen arbejdes der målrettet mod dette, og hver eneste år vurderes hver enkelt elev i hvert fag ift. hvad de formår at gå til eksamen i. Der laves en skriftlig begrundelse, der skrives ind i handleplanen, og forældrene orienteres om denne vurdering. 

Lærerne har ansvaret for karaktergivningen på de årgange, hvor lovgivningen kræver karakter. Lærerne inddrager i samarbejde med pædagoger og ledelsen eksterne samarbejdspartner, såsom læsevejledere, specialvejleder, psykolog osv. i de tilfælde, hvor det har relevans for elevens faglige og sociale udvikling.

Lærerne underviser som udgangspunkt i deres linjefag eller i fag, hvor de har lignende kompetencer. I indskolingen og på mellemtrinnet kan der være fag, der ikke er dækket af linjefag eller lignende kompetencer, der kan også være enkelte fag i udskolingen. 

Lærerne samarbejder med de pædagoger, der er tilknyttet klasserne, teams, årgange, fritidsordning osv.

Samarbejdet består af:

  • Udarbejdelse af handleplan for den enkelte elev med fokus på de opstillede faglige mål flere gange årligt og de sociale mål i samarbejde med pædagogen, således at handleplanen er opdateret og ajourført.
  • Udarbejdelse af uddannelsesparathedsvurderinger, statusudtalelser og lignende.
  • Kontaktperson for eleverne i tæt samarbejde med pædagogerne.
  • Deltagelse i netværksmøder, skole/hjem og forældremøder.

 

Pædagogerne

Pædagogens hovedansvar er det sociale område for den enkelte elev. Pædagogen er støtte i undervisningen ift. den af læreren planlagt undervisning. Pædagogen har ikke ansvar for faglig undervisning.  
Pædagogen har ansvaret for at opstille sociale mål for den enkelte elev og gruppen. Der tages udgangspunkt i kerneopgaven og pædagogisk arbejde, der blandt andet dækker over den gode relation, skabelse af miljøer der giver grobund for læring, trivsel, deltagelse, relationsdannelse, dannelse, livsduelighed osv.

Pædagogen inddrager i samarbejde med lærerne og ledelsen eksterne samarbejdspartner, såsom specialvejledere, psykolog osv. i de tilfælde, hvor det har relevans for elevens sociale og faglige udvikling

Pædagogerne samarbejder med de lærere, der er tilknyttet klasserne, teams, årgange, almenskolen osv.

Samarbejdet består af:

  • Udarbejdelse af handleplan for den enkelte elev med fokus på de opstillede sociale mål flere gange årligt, og de faglige mål i samarbejde med læreren således, at handleplanen er opdateret og ajourført.
  • Udarbejdelse af statusudtalelser og lignende.
  • Kontaktperson for eleverne i tæt samarbejde med lærerne.
  • Deltagelse i netværksmøder, skole/hjem og forældremøder.